بهترین و پربار ترین مطالب روز
 
همه جور مطلب هست فقط باید پیدا کنی


 


دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادروني در سرن بر اين باورند كه توانسته‌اند اوليه ذره جديد را در اين مركز كشف كنند.

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تيمي از دانشمندان بين‌المللي خبر از كشف يك ذره بوزن جديد داده‌اند كه به شكل‌گيري هسته اتمها كمك مي‌كند.

 

اين اكتشاف با استفاده از اطلاعات آزمايش اطلس نجام شده كه ماه گذشته از احتمال شناسايي اولين نشانه‌ها از ذره گريزان بوزون هيگز خبر داده بود.

 

برخلاف هيگز، اين ذره جديد كه «خي (b (3p» نام گرفته، از دوبخش تشكيل شده‌است: يك ذره اوليه كه به عنوان يك كوارك «زيبايي» شناخته مي‌شود و ضدكوارك متضاد آن كه با يك نيروي قوي به هم متصل هستند.

 

به گفته اندي چيشولم از دانشگاه بيرمنگام با استفاده از اين بوزون مي‌توان به يادگيري در مورد طبيعت نيروي قدرتمند هسته‌يي پرداخت كه هسته را درون اتم نگه مي‌دارد.

 

وجود اين ذره تا پيش از اين مورد حدس و گمان بود و تاكنون هيچ كس موفق به مشاهده آن نشده بود.

 

ذرات جديد معمولا هر چند سال يكبار شناسايي مي‌شوند، اما اين اولين بار است كه يك ذره در پروژه ميلياردها دلاري برخورددهنده بزرگ هادروني در آزمايشگاه سرن سوئيس شناسايي شده است.

 

اين كشف مي‌تواند با ارتقاي درك بنيادي فيزيكدانان از نيروي قوي اتمي در مسير تحقيق براي ذره بوزون هيگز كه تصور مي‌شود جرم تمام ذرات جهان را شكل داده و هدف نهايي آزمايش‌هاي سرن است، مفيد واقع شده و آنها را در تفسير يافته‌هايشان ياري دهد.


منبع: ايسنا


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 دی 1390برچسب:كشف,يك,ذره,جديد,توسط,برخورد,دهنده,بزرگ,هادروني , توسط reza

[ طراحی : قالب سبز ] [ Weblog Themes By : GreenSkin
Search Engine Submission - AddMe